AV løsninger til messestande

AV udstyr til en messestand burde generalt vælges med større omtanke, så man opnår størst effekt og værdi for sin investering!

AV løsninger til messestande

”Vi vil gerne have noget AV-udstyr på standen”. Dette ønske ytres ofte af messekunderne, med det formål at fange folks opmærksomhed ved f.eks. at vise noget på en skærm eller have interaktivt som VR, touch etc.
Man kan altid smide den op i luften til sin messe-leverandør og se hvad denne kommer tilbage med. Det er dog vigtigt at tænke jer rigtig godt om, for mange kunder bliver tit fanget på bagkant, og mange kan bruge penge på noget der ender som en dårlig oplevelse eller en oplevelse, som ligger under forventningerne.

Vi vil i dette indlæg give jer lidt eksempler på nogle af de AV-leverancer, der ofte er i spil til messestande og hvilke faldgruber der er. Herunder punkter som messefirmaerne tit glemmer at oplyse om på forhånd, hvilket kan skyldes utilstrækkelig viden på dette område.

 

LED storskærme:
Det ser da bare godt ud med en opbygget LED storskærm på en messestand.
Ja, hvis det er gjort med omtanke. Denne type storskærm er fleksibel i størrelse, opløsning, afvikling og er ikke påvirket af lysindfald som f.eks projektoren, klart et super godt valg til en messestand.
Men her skal man holde tungen lige i munden og tænke godt over hvad det er skærmen skal vise, utallige eksempler er set på at en kunde kommer med en flot lavet video, en de bruger i deres reception, deres hjemmeside og nu skal den med på messen.
2 dage før messestart kommer kunden til sin stand og montørerne lægger videoen på afviklingen, kunden kigger med forventningens glæde op sin dyrt indlejede skærm og SÅ bliver han helt stille, måbende står han og kigger på en skærm der har kostet 65.000 og en video der sidste år blev fremstillet til 100.000 i alt et produkt til samlet 165.000 som ser forfærdeligt ud !
LED skærme er lidt specielle, det content man viser på dem er bedst hvis det er fremstillet hertil, hvor man har taget højde for at arbejde med den korrekte opløsning iht. Skærmen, tempoet videoen kører og at man arbejder med de rigtige farver i sin video, meget lyse og hvide farver er ikke så kønne ud på en LED skærm, hvorimod de dybere og mørkere farver er flotte.
Når vi skriver arbejde med den rigtige opløsning, så mener vi at, hvis man har en skærm som er 896x512 pixel, så er det også en god ide at lave sin video i samme format, hvorved man også kan spare penge på afviklingsudstyret.
Et andet godt råd er hvilken LED skærm man skal vælge, Med det mener jeg når i bliver tilbudt en 2, 4, 6, 8mm osv. Som tommelfingerregel kan man sige, for hver meter du er væk fra skærmen, skal du have 1mm i opløsning.
Eksempel:
4mm skærm = skal du være 4 meter og mere fra skærmen for at se et godt billede
6mm skærm = skal du være 6 meter og mere fra skærmen for at se et godt billede
Der findes også skærme som går fra 10mm og op, disse skærme er ganske velegnede til bl.a. scene brug, hvor publikum er en del længere væk.
Hvis man bruger skærme der ligger fra 10-50mm på en messestand, så er de ofte med det formål at skabe blikfang på afstand, store budskaber eller simpelt hen for bare at ”larme” skabe stemning og som lyseffekt.

 

Projektorer:
Et messefirma fortæller deres kunde at de kunne få en stor projektor med et 5x3m billede på standen hvor de kan kører deres logo, navn og evt. en film fra deres produktion og det koster ikke særlig meget. Det er korrekt, projektor og lærred syner stort til få penge, men er det video content i har god nok i opløsningen? skal i evt. ud at lave nyt video content for at det ser ordentlig ud? Dette er noget man nemt glemmer at afklare inden.
Dertil kommer så den helt store udfordring ved projektorer, lyset! Der er rigtig meget lys i en messehal og meget lys kombineret med en projektor er en dårlig cocktail. Billedet bliver dårligt og utilfredsstillende. Så har man lige brugt penge på både projektor, evt. nyt content og får ikke det man havde forventet. Vil man gerne have en projektor, så skal man planlægge det mht. placering, lysindfald, evt. ”mørklægge noget af standen, content og størrelsen på projektoren.

 

Almindelige skærme/monitorer:
Som vi kender dem hjemme fra stuen, eller det vil sige næsten da, forskellen ligger primært i at en alm. Forbruger skærm måske er produceret efter at kører en daglig tid på 8 timer, hvorimod nogle skærme (prof skærme) er produceret efter at kunne kører op til 24/7. Disse skærme er ofte lidt dyrere i anskaffelse, men er også mere driftssikre.
Der er rent faktisk også nogle ting man lige skal huske her, hvad er det der skal kører på skærmen og fra hvad skal det kører?
De fleste skærme kan man stikke en USB i, eller koble en USB i en medieafspiller og tilslutte skærmen, men nogle medier kan ikke afvikles på alle skærme, nogle kan ikke afvikle PP og har man 5 forskellige små videoer der skal afspilles, så ser det træls ud at man ser tydeligt hver gang der skiftes.
Afklar tidligt i forløbet hvad det er i skal have på skærmen og husk at fremsende det i tide så leverandøren kan teste det af! Ting der fikses i sidste sekund koster bare ekstra og laves ofte på overarbejde.
Har i flere film der skal afspilles, så få dem klippet sammen i EN video fil, f.eks. mpeg4.
Mange undrer sig over at skulle betale måske 80% af nyprisen i leje for en skærm, og mener at så kan de da ligeså godt købe den selv! Det man skal huske når man snubler over prisen, er at dem i lejer skærmen af, har ikke bare givet f.eks. 7500,- for den, dertil kommer vægbeslag 500,- stander 2000,- flightcase 4000,- Kabler 500,- Så skærmen præsenterer nærmere en værdi af 15.000. Derfor den lidt højere lejepris

 

Touchskærme:
Måske i har et salgsværktøj, online katalog, præsentations videoer osv. som i gerne vil kunne stå og vise gæsterne eller at de bare selv skal kunne stå og bladre i.
Her er touchskærmen rigtig fin og kommer i mange størrelser.
Vigtigst her er at være i god tid, få sendt dette ASAP til jeres leverandør, så de kan få testet det. Touchskærme er slet ikke ens i hvad de kan og hvilket styresystem der sidder i dem, nogle har indbygget pc, nogle har ikke, i dem der har indbygget pc, er det slet ikke sikkert at den er kraftig nok til at køre det i har.
Skærme med indbygget pc er også dyrere, men i nogle tilfælde er den bedste løsning måske at vælge en touch uden og bruge et separat afviklingsmedie.

 

VR:
Lidt om hvad Virtual Reality er.
Det er et computer-simuleret miljø, som er et reel eller imaginært et. De fleste miljøer er primært visuelle oplevelser, vist enten på en computerskærm eller VR briller, men nogle simulatorer inkluderer ekstra sensor information, så som lyd gennem højtalere eller hovedtelefoner
Nogle af de avancerede systemer har haptisk teknologi, dette tillader dig at kunne række ud i den virtuelle verden og ”tage, røre og skubbe” til ting.
VR er fedt, hvis content er udviklet ordentligt, man kan investere alt fra gratis til flere millioner på dette.
De helt simple løsninger kan være at man har nogle 3D tegninger som man blot lægger f.eks. i sin brille og vupti, så står man pludselig midt i en bygning, en grotte eller midt på sin egen stand og kigger rundt
Vigtigst ved VR er at spørge sig selv om hvad det er man gerne vil opnå med dette.
Hvis det udelukkende er for at trække nogen ind på standen og det man viser egentlig ikke har relevans iht. til det man sælger, så vil jeg personligt foreslå at man stiller snacks frem i stedet for, det er meget billigere og tiltrækker flere mennesker!

 

Generelle vigtige noter fra os til jer:
Hvad er formålet?
Skaber det værdi?
Content, hvad skal vises?
Brugerflade, hvem skal kunne betjene det og hvordan?
Deadlines, vigtigt at holde disse, da konsekvenserne ofte er dårlige oplevelser og ekstra regninger!

Der findes mange andre vilde som simple muligheder og kombinationer inden for AV, dette er også noget af det vi kan sparre og rådgive jer om.
Er vi ikke med som rådgiver, så bare husk:
At spørge sig selv om hvad er formålet og får vi værdi ud af det!

EXPOADVISOR

Hvilken leverandør skal vi vælge til vores messestande?

Hvilken leverandør skal vi vælge til vores messestande?

For at man som kunde har en god mavefornemmelse, hviler trygt i at ens leverandør leverer den vare, man ønsker, og at den bliver udført i det, der svarer til ens forventninger, så er der en meget vigtig detalje, der skal være på plads. At man har valgt den rigtige leverandør.
Se mere