Er det klogt at købe messestande uden rådgivning og ekspertise??

Hvorfor bruge millioner af kroner på messestande, uden nogen rådgivning og ekspertise??

Er det klogt at købe messestande uden rådgivning og ekspertise??

Når man køber et brugt hus fra f.eks. 800.000 til mange millioner vil man gerne sikre sig at tingene er i orden, derfor har vi en mægler, advokat, bank, byggesagkyndig, forsikringsselskab og måske andre rådgivere eller eksperter ind over.Det gør de fleste for at sikre sig at man ikke dummer sig, at der ikke kort efter overtagelsen kommer grimme uventede overraskelser og derved frustrationer, samt ekstra omkostninger.

Alt i alt sikrer vi os at det vi køber lever op til vores forventnings niveau.

Måske i ved allerede på forhånd at den dag i får huset vil i grave ud midt inde i huset og lave en lækker vinkælder, da dette er deres største hobby og et fokusområde der betyder meget! Hvis sælgeren siger til jer; den laver jeg da bare for jer. Mod betaling selvfølgelig, siger i så; OK, det gør du bare og stoler på hans evner som i intet ved om, eller går i hellere ud og finder en som i ved har 100% styr på den slags, da det er en vigtig ting for jer? Den vinkælder vender vi tilbage til!

Folk der så tilsvarende køber et nyt hus – stoler ofte bare på at det firma de køber huset ved, leverer det aftalte. Men jeg tror desværre alle kender nogen, selv har oplevet eller hørt om at dette vist ikke altid er tilfældet.

Hvor er eksperterne her?

Dem der hjælper køber, sikrer at alt forløber som det skal, taler leverandørens sprog og sørger for, at du som køber får det ventede resultat og samtidig til en god pris fordi jeres ekspert ved hvad i må betale for tingene, og kan forhandle i jeres interesse. De er derude, men det er desværre bare ikke blevet normalt endnu at man gør brug af dem, fordi køberne ikke er bevidste om, hvor stor forskel de kan gøre, både på slutresultatet og økonomien. Ville tanken om at skulle betale ham 50.000, - være dårlig, hvis i nu var sikre på at resultatet blev som ønsket, økonomien ikke stak af, fik færre ekstra regninger og til slut endte med at spare 250.000, -

De fleste af jer virksomheder gør det samme, når I skal ud og handle en messestand eller nyt koncept for de næste 3 år, fordi det er det i plejer. Velvidende at I er på vej ud i at bruge alt fra ca. 500.000 – 15 millioner over de næste par år. Det ligger ikke naturligt i jeres bevidsthed endnu, at der nu rent faktisk findes nogle få eksperter der gør dette, Jeg selv/Expoadvisor er en af dem.

Ville tanken om at skulle betale en ekspert ca. 40-80.000, - være dårlig, hvis værdien på standene blev bedre, i blev mere målrettet, fik færre ekstra og uventede regninger, samt besparelser på alt fra 50.000 – 1.000.000, - jeg ser det ikke usædvanligt at man kan finde 10% ved at sætte det rette fokus, have det fulde overblik, være skarp i sit brief og hvis udbyttet fra messen så også forbedres er alle jo glade.

I stoler ofte lidt i blinde på sælgeren, som i nogle tilfælde er en person, I kun kender lidt til og selv om I så kendte sælgeren, så kender I ikke rigtig alle de personer og kompetencer bagved som han sælger.

I er lettere uvidende, om dem I køber standen af, er den rigtige til netop jeres opgave og har alle de kompetencer de siger. Og hvem siger at dem der leverer og bygger jeres stand, også er de bedste til netop jeres fokusområde ”vinkælderen” det gør leverandøren selv og I stoler ofte på det, dette er tit grundet tidsmangel og viden til selv at gå i detaljen. Måske jeres ”vinkælder” ville blive bedre, flottere, billigere og få mere opmærksomhed, hvis det nu var en helt anden der lavede den, en specialist!

Hvem er så jeres virksomheds ekspert, den der kender leverandøren og dets kompetencer, den som kender branchen ud og ind, taler sproget, ved præcist om leverandøren kan lave fokusområdet eller en specialist er behovet. Jeres interne ekspert der sikrer jer at budskabet er forstået, følger leverandøren tæt, sikrer jer de rigtige priser, kender underleverandørerne og specialisterne. Den person som gør at slutresultatet er perfekt, opfylder alle jeres krav, højner værdien i jeres deltagelse fordi man tør stille spørgsmål ved det i gør og som sparer jer for rigtig mange penge!

Det kan være rigtig svært for en ansat at stille konstruktive meget kritiske spørgsmål til sin ledelse ved måden man plejer at gøre tingene og derved bliver det svært for virksomheden at ende ud med bedre resultater og fornyelse!

Tiden er en stor faktor for alle i dag.

Marketings afd. her i 2020 er presset i forvejen med alle de opgaver der hviler på deres skuldre, ikke mindst fordi der er mange af nyere dato opgaver som f.eks. Facebook, Instagram, LinkedIn, intra, nyhedsbreve, inbound marketing, marketing automation, nye hjemmesider, samt bæredygtighed og re-branding. Flere virksomheder har slet ikke de nødvendige interne ressourcer til, at bruge tiden på at løse dem alle godt, ofte bliver det på nogle områder kun halve løsninger, som ikke opnår de ønskede resultater.

Tingene i dag kræver mere, fordi forhandleren og slut-kunden er blevet utålmodig, orker ikke at skulle søge for meget efter noget, de vil gerne have det hele og budskabet serveret på et sølvfad til den halve pris.

Flere virksomheder gør derfor mere og mere i at købe eksterne eksperters service til en del af deres opgaver, men med messerne gør næsten alle stadig det hele selv, det er det man altid har gjort og plejer at gøre, men nok mest fordi man ikke kender de muligheder der findes.

Virksomheder bruger utrolig mange penge på en messe samlet set, ofte er mange af pengene desværre spildt igennem hele forløbet, fordi respekten, dedikationen, forberedelsen og tiden ikke er på plads. Det kan I gøre bedre!

Forberedelsen er 90% af arbejdet.

De fleste virksomheder gør som sagt det hele selv, fordi de har en marketings afd. eller måske salgs afd. der vanligt sidder med disse opgaver og det er normalt at man plejer at gøre således.

Jeg vil gerne sætte spørgsmålstegn ved, om det nu også er klogt, om det er fordi man ikke ved bedre, eller tænker at en ekspert blot er et fordyrende led? Det kunne jo tænkes, at man tror man gør det bedste, fordi der aldrig er stillet spørgsmål ved det. Kunne det være at man kunne forbedre sig? Også selv om man har gjort det i 20 år?

Selvfølgelig er man bedre rustet til at udføre denne opgave hvis man har håndteret virksomhedens messer de sidste 20 år, frem for en der kun har gjort det et par år, men uanset hvordan I gør det i dag og hvor længe, så kan vi udfordre jer og stille spørgsmål ved flere ting som med højeste sandsynlighed vil gøre jer endnu bedre, uden at det tager ekstra tid fra jer.

Nogle virksomheder/personer jeg har kendt i en del år, hvor deres messe-ansvarlige har gjort det i virkelig mange år. Blev mine kunder 1. dag vi mødtes efter jeg startede Expoadvisor, de mærker i dag lettelsen internt og de mange fordele i at samarbejde med mig. Fordele som rækker ud over kun messerne.

Er det dyrt?  Meget simpelt svar; NEJ!  Tværtimod!!

Jeg kommer gerne uforpligtende forbi jeres virksomhed og tager en snak med Marketing og-eller Ledelsen, om jeg kan tilføre jer den rette værdi ved vi hurtigt, hvis ikke, er jeg hudløs ærlig omkring det og giver jer blot lidt simple gode råd gratis og lidt input til jeres fremadrettede tankegang og måde at arbejde på. Jeg er mest interesseret i at skabe loyale, troværdige og solide samarbejder over flere år, der skaber værdi og hvor jeres behov er i fokus, ikke kun fra Expoadvisor, men også fra jeres leverandører.

En ting lover jeg efter vores møde, hvis vi ikke kommer til at samarbejde, så har i allerede ved vores møde fået nogle ting med derfra som i altid vil huske, hjælpe jer til værdi og besparelser fremadrettet! Direkte referencer gives også hvis i vil høre fra nogle af de andre kunder.

Ring eller skriv hvis dette har fanget deres interesse.

Bjørn Andersen, Expoadvisor.dk

AV løsninger til messestande

AV løsninger til messestande

AV udstyr til en messestand burde generalt vælges med større omtanke, så man opnår størst effekt og værdi for sin investering!
Se mere